ژئوممبران

۱۰ بازديد

ژئوممبران چیست ؟

ژئوممبران نوعی غشای مصنوعی مهندسی شده می باشد که از نفوذ آب در پروژه ها جلوگیری می کند. جالب است بدانید که غشاهای ژئوسنتتیک پروفیلی را می توان در جاده سازی در شیب هایی با شیب 1:2 بدون نیاز به ساخت لایه ضد لغزش استفاده کرد .

استاندارد ژئوممبران :

استاندارد ژئوممبران - برای ساخت و ساز و بازسازی جاده ها و شیب ها، کار در شرایط سخت هیدروژئولوژیکی استفاده می شود. ژئوممبران های پروفیلی در تعداد لایه ها متفاوت هستند:

ژئوممبران تک لایه از یک ورق پلی اتیلن یا پلی وینیل کلرید ساخته می شود. مناسب برای تهویه دیوارهای مرطوب، ضد آب، به عنوان جایگزینی برای "بتن" عمل می کند، این نوع از ژئوممبران ها به ایجاد یک پایه یا روسازی یکنواخت کمک می کند.

ژئوممبران دو لایه با ژئوتکستایلGeo Pro TS(فیلتر غیر بافته شده) تقویت شده است که به آن استحکام بیشتری می بخشد و به آن اجازه می دهد در برابر فشار شدید زمین مقاومت کند. ژئوتکستایلGeo Pro TSهمچنین رطوبت را جمع آوری کرده و ژئوممبران های پروفیلی را از طریق کانال های زهکشی از بین می برد. به عنوان عنصر زهکشی، تقویت کننده و جداکننده در راهسازی از جمله فرودگاه ها استفاده می شود. همچنین در ساخت سقف های عملیاتی استفاده می شود.

ژئوممبران سه لایه با پوشش بیرونی لغزنده از پلی اتیلن صاف ساخته شده اند. این لایه امکان حرکت در حین حرکات زمین را فراهم می کند و در نتیجه آسیب مکانیکی به عایق رطوبتی را از بین می برد. غشاهای سه لایه با موفقیت در برابر زهکشی عمودی در خاک های برجسته و در اعماق پی زیاد مقاومت می کنند.

در کشورهای اروپایی از قبیل روسیه، آمریکا و ... ، ژئوممبران هایPVCاخیراً برای عایق بندی سقف ها مورد استفاده قرار گرفته اند، در حالی که در برخی از کشورها این فناوری برای چندین دهه شناخته شده است. ژئوممبران پی وی سی برای عایق رطوبتی سقف های مسطح مناسب بوده و در ساخت ساختمان های صنعتی، مراکز خرید، ساختمان های آپارتمانی کاربرد دارد.

اصل اتصال :

اتصالات بین عناصر جداگانه نقطه ضعف هر محصول ضد آب است. سازندگان ژئوممبران این مشکل را به روش های مختلف حل می کنند.

جوشکاری (دو نوع جوش ژئوممبرانGPوجود دارد - اکستروژن و تماس) با استفاده از یک سشوار ساختمانی مانند یک دستگاه جوش اتوماتیک حرفه ای، یک گوشه داغ یا اکسترودر (در مناطق کوچک)، انجام می شود. در هر صورت، اصل اتصال ورق های ژئوممبران در هر ابعاد و متریالی یکسان است - ذوب یک ماده ترموپلاستیک تحت تأثیر دماهای بالا. این روش اتصال، اگرچه کاملاً پر زحمت است و به تجهیزات خاصی نیاز دارد، اما به شما امکان می دهد درز قابل اعتماد، بادوام و محکمی داشته باشید. چسباندن یک راه سریع و آسان برای اتصال صفحات ژئوممبران است. ورق های ژئوممبران با چسب دو طرفه، چسب مخصوص یا ماستیک بسته می شوند (فقط برای ژئوممبران های پروفیلی قابل استفاده است).

نصب ژئوممبران ها به عوامل مختلفی بستگی دارند، اما به طور کلی می توان چندین مرحله نصب را شناسایی کرد:

آماده سازی فونداسیون. اگر فونداسیون وجود ندارد، فقط محل را تراز کرده و تمیز کنید. در موارد دیگر ابتدا باید گودالی حفر کنید و با غلتک زمین را فشار دهید. در مرحله بعدی کار توسط خواص خاک تعیین می شود. بنابراین با بالا بودن سطح آب زیرزمینی، ایجاد سیستم زهکشی ضروری خواهد بود. یک لایه ماسه روی یک پایه ثابت گذاشته شده است. گاهی اوقات لازم است یک لایه ژئوتکستایل روی پایه آماده شده قرار دهید تا عایق رطوبتی از آسیب محافظت شود. اگر کسر ذرات خاک کمتر از 10 میلی متر باشد، ژئوممبران مستقیماً روی پایه آماده شده قرار می گیرد، اما اگر کسر ذرات خاک بیشتر از 10 میلی متر باشد، باید یک پد محافظ اضافی برای قرار دادن تهیه کرد.

برنامه ریزی تاسیسات. لازم است محل قرارگیری ورق های ژئوممبران روی پایه را به دقت در نظر گرفت تا ابعاد آنها را محاسبه کرد. در این مورد، عرض اضافی 10-15 سانتی متر برای هر عنصر باید در نظر گرفته شود، زیرا اتصال همپوشانی دارد. توصیه می شود از ایجاد درز در گوشه ها و پایین ترین نقاط خودداری شود. خطوط اتصال باید موازی با شیب ها باشد. هنگام نصب توصیه می شود ژئوممبران را در هوای خشک و آرام با دمای کمتر از -5 درجه سانتیگراد قرار دهید. یک استثنا بنتوماتBento-GPاست که می توان آن را روی پایه یخ زده قرار داد. رول ها با دست و با ورق ها روی هم چیده می شوند. مواد باید با دقت قرار داده شوند تا آسیب نبینند. تمام رشته های مواد باید صاف و بدون چروک باشند. بوم تا شده را نمی توان یک شبه رها کرد، بنابراین فقط مقدار موادی که در طول شیفت گذاشته می شود باز می شود. در حین نصب، پانل های ژئوممبران به طور موقت با کیسه های شن یا سایر اجسام سنگین محکم می شوند. فیلم عایق رطوبتی نباید بیش از حد کشیده شود، در غیر این صورت ممکن است مواد در اثر جابجایی خاک آسیب ببینند. برای بستن محیط فونداسیون، ترانشه های لنگر حفر می شوند که لبه های غشاء در آن قرار می گیرند. جوشکاری با هوای گرم یا با استفاده از اکسترودر انجام می شود. برای اطمینان از شرایط جوشکاری با کیفیت بالا، فلش باید روی هم قرار گیرد. در صورت عدم وجود شرایط دیگر (مثلاً وجود رسوب)، همپوشانی 100-150 میلی متر در جهت طولی و عرضی است. همپوشانی مواد در مکان هایی که رول ها در امتداد عرض سیم به هم وصل می شوند باید دو برابر - 300 میلی متر باشد. در حین کار، کانال های کنترل برای بررسی کیفیت مهر و موم ها باقی می مانند. هوای فشرده تحت فشار برای اطمینان از استحکام اتصال تامین می شود. سفتی با پمپ خلاء و با استفاده از محلول صابون بررسی می شود. در انتهای جوشکاری، ترانشه های لنگر با خاک پوشانده می شود. ژئوممبران یک ماده ضد آب با کیفیت بالا است که تمام الزامات ساخت و ساز مدرن را برآورده می کند. به دلیل تطبیق پذیری، کاربردهای گسترده ای دارد و به کاهش مصرف مصالح در سازه های در حال ساخت و زمان صرف شده برای ساخت کمک می کند. تولید کنندگان انواع ژئوممبران را برای حل هر گونه مشکل ضد آب و زهکشی ارائه می دهند.

 

ژئوممبران را به صورت عمده از کجا بخریم؟

با کارشناسان این حوزه مشورت نماید. ممدیرعامل شرکت پایپ که بیش از ده سال است مواد ژئوسنتتیک را تولید و می فروشد، به این سوال شما پاسخ می دهد:

استفاده از غشاهای ژئوسنتتیک در ساخت و ساز می تواند کار را بسیار ساده و سرعت بخشد، مصرف مصالح سنتی را کاهش دهد و سرمایه گذاری ها را به حداقل برساند. با این حال، باید درک کرد که این مزایا تنها با انتخاب راه حل سازنده مناسب و انطباق با تمام الزامات نصب ژئوممبرانGPبه واقعیت تبدیل می شوند. بنابراین، توصیه می کنم با خدمات شرکت هایی تماس بگیرید که زمینه فعالیت آنها نه تنها شامل فروش، بلکه تولید و در حالت ایده آل نصب ژئوممبران است.

یکی از این شرکت ها ی معتبر تولید کننده صفر تا صد ژئوممبران ها ، گروه صنعتی پایپ گستر است که یک شرکت تولید و فروش عمده مصالح ساختمانی ژئوسنتتیک است. ما از سال 1380 کار می کنیم و امروز انواع ورقهای ژئوممبران درجه یک تولیدی خود  و سایر محصولات برند معروف را تولید و به فروش می رسانیم.

مهندسان شرکت ما به مشتری کمک می کنند تا با در نظر گرفتن نیازهای یک شی خاص، مواد هندسی را به طور بهینه انتخاب و ترکیب کنند. همچنین هزینه خرید و تحویل محصولات را به صورت دقیق محاسبه می کنیم.

ژئوممبران چیست و چه کاربردی دارد؟

مواد بسته بندی با نام مدرن "ژئوممبران" در حدود دهه 1990 فهرست شده است.اما در موارد دیگر این ماده خیلی زودتر یعنی در دهه 1960 کشف شده است. ژئوممبرانها دارایانواع مختلفی می باشند و به همین دلیل می توان از آنها در زمینه های ساخت و ساز، طراحی، محوطه سازی و غیره استفاده کرد. ژئوممبران خود یک ماده ژئوسنتتیک با خواص عایق است. این کلمه خود از دو کلمه یونانی "Geo" و "Membrane" گرفته شده است که در ترجمه به معنای بسته بندی ضد آب (Membrane) زمین (Geo) است. ماده اصلی برای تولید ژئوممبرانLDPE(پلی اتیلن با چگالی بالا) وHDPE(پلی اتیلن با چگالی کم) خواهد بود.

انواع و تفاوت ژئوممبران ها و شرح انواع مواد اولیه :

در حالت اول طبقه بندی ژئوممبران ها را بر اساس نوع ماده اولیه در نظر بگیرید. ژئوممبران هایی که ترکیب مواد اولیه آنها شاملLDPE (HDPE)است. این نوع از ژئوممبرانها سخت و بادوام است، در برابر اسیدها، قلیاها، روغن ها و سایر مواد شیمیایی مقاوم است، بنابراین با موفقیت به عنوان یک ماده ضد آب استفاده می شود. مواد نرم و الاستیک برای قرار دادن در زمین ناهموار، زمین ناپایدار، در معرض آب و هوای فصلی مناسب است. ژئوممبران برای تعمیر جاده های شهری و برون شهری و همچنین برای ساخت تاسیسات هیدرولیک مناسب است. آسیب دیدن ژئوممبرانPVDدشوار است. اما چنین محصولی را نمی توان در دماهای پایین استفاده کرد، زیرا در چنین شرایطی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و شکننده می شود. یکی دیگر از معایب ژئوممبرانLDPEمتراکم  این است که انواع مختلف تغییر شکل، از جمله کشش را تحمل نمی کند. ژئوممبرانHDPE (LDPE)دارای خواص الاستیک خواهند بود. به طور دقیق تر، با ساخت یک ورق سبک و نرم با سطح براق. با قدرت و توانایی خود در مقاومت در برابر تغییر شکل از جمله کشش متمایز می شود. پلی اتیلن با چگالی بالا می تواند دمای زیر صفر تا -120 درجه سانتی گراد را تحمل کند. و نقطه ذوب 100 درجه سانتیگراد است. این ماده بخار و آب را از خود عبور نمی دهد در نتیجه آب بندی خوبی ایجاد می کند. به دلیل انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی می توان آن را حتی بر روی سطوح ناهموار و صعب العبور نیز نصب کرد. چنین ژئوممبران برای ساخت آثار بر روی خاک های رسوبی در دمای پایین ضروری است. این ماده به دلیل قابلیت ذخیره بخار و مایعات، برای جداسازی مواد سمی از محیط استفاده می شود. مقاومت در برابر دمای پایین اجازه می دهد تا از غشاهایPVDبرای عایق کاری تونل ها و سایر سازه های زیرزمینی استفاده شود. با توجه به خاصیت ارتجاعی ژئوممبران هایLDPE، کارهایی که از قدرت ژئوممبران سختHDPEبیشتر است را می توان حل کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط ، ژئوتکستایل و ژئوممبران به وب سایت پایپ گستر تماس بگیرید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد