نوار تیپ آبیاری

۱۱ بازديد

سیستم‌های آبیاری قطره‌ای:

تمرین استفاده از آبیاری قطره‌ای با استفاده از نوار تیپ آبیاری و یا سیستم قطره چکان آبیاری یک روش آبیاری آهسته (2-20 لیتر در ساعت) از طریق سیستم لوله‌های پلاستیکی به لوله های لترال و یا لوله های پلی اتیلن  با قطر کوچک مجهز به یک خروجی است. با استفاده از نوار تیپ آب به صورت قطرات به منطقه ریشه گیاهان می رسد. بیش از 90 درصد آن توسط ریشه جذب می شود زیرا تلفات، نشت عمیق و تبخیر به حداقل می رسد. در روش آبیاری با استفاده از نوار تیپ آبیاری نیاز به آبیاری مکرر (هر 1 تا 3 روز) دارد که سطح رطوبت خاک مطلوبی را برای گیاهان ایجاد می کند. محتویات کارایی روش آبیاری با استفاده از نوار تیپ آبیاری ( مزایا ) :

مزایای آبیاری قطره ای از طریق نوار تیپ آبیاری نسبت به روش های سنتی:

حداقل مصرف آب.

قابلیت استفاده تقریبا به طور کامل به توپوگرافی سایت بستگی دارد.

زمین باتلاق نمی شود،

شوری وجود ندارد.

 هنگام استفاده از نوار تیپ آبیاری در گلخانه سطح رطوبت را افزایش نمی دهد.

بدون فرسایش.

طبق آمار، عملکرد کشاورزی برای میوه ها و انگور 20 تا 40 درصد و برای سبزیجات 50 تا 80 درصد افزایش می یابد.

 دوره رسیدن به 5-10 روز کاهش می یابد.


مزایای دیگر استفاده از نوار تیپ آبیاری عبارتند از :جلوگیری از تشکیل پوسته خاک در ریشه، عدم پوسیدگی خاک امکان آبیاری مناطق با شیب تند و زمین های پیچیده بدون تراس، صرفه جویی در آب، کود، نیروی کار؛ به لطف مرطوب شدن ریشه، محصولات کشاورزی تا 95 درصد آب عرضه شده را جذب می کنند. امکان آبیاری در هر ساعت از شبانه روز; هیچ اثری از باد و تبخیر وجود ندارد (مورد دوم برای گلخانه ها مهم است). امکان تامین کود با آب. به لطف تأثیر دقیق روی ناحیه ریشه، تا 50٪از مقدار معمول کود ذخیره می شود. با استفاده از نوار تیپ آبیاری، قطره ها روی برگ ها و ساقه ها نمی ریزند و خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهند. علاوه بر این، حفاظت در برابر آفات برگی و مکنده، بر خلاف سیستم های آبیاری غرقابی برگ ها را شستشو نمی دهد. از آنجایی که آب و کود وارد راهروها نمی شود، انتشار علف های هرز جدید متوقف می شود، رشد علف های هرز با استفاده از نوار تیپ آبیاری  موجود کند می شود. برداشت میوه و مراقبت از برگ مستقل از زمان آبیاری انجام می شود. نوارهای تیپ آبیاری  هزینه سازماندهی آبیاری قطره ای را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

ساختار آبیار با استفاده از نوار تیپ آبیاری :

منبع آب می تواند یک سیستم آبرسانی، یک چاه، یا یک مخزن در ارتفاع بیش از 3 متر باشد. آب آزاد به دلیل رشد احتمالی جلبک و گرفتگی قطره چکان ها و یا گرفتگی محل ریزش آب برای این اهداف مناسب نیست. در تولید محصولات صنعتی پس از نصب فیلترهای شنی از مخازن باز استفاده می شود. با این حال، هزینه آنها برای مزارع کوچک بسیار بالا است.

تنظیم کننده فشار: هنگام اتصال به منبع آب، فشار باید اندازه گیری شود. اگر بالاتر از 100 کیلو پاسکال (1 اتمسفر) باشد، باید یک رگولاتور برای کاهش فشار نصب شود.

 لوله توزیع : برای مناطق کوچک لوله هایHDPEبا قطر 32 میلی متر کافی است. این نوع آن در بازار و یا در فروشگاه مصالح ساختمانی موجود است. لوله بازیافتی مناسب نیست زیرا در اثر نور خورشید تغییر شکل می دهد و در محل اتصال با لوله یا نوار دیگر نشتی دارد. برای آبیاری هویج، خیار، چغندر با فاصله 15 سانتی متر و گوجه فرنگی به فاصله 30 سانتی متر.

اتصالات : آنها برای اتصال عناصر سیستم به یکدیگر استفاده می شوند. اتصالات  یک تکه پلاستیک با مهر و موم لاستیکی برای اتصال به لوله توزیع و با یک مهره در طرف دیگر برای بستن نوار می باشند. اتصالات با دریچه برای پوشش مناطق خاصی وجود دارد. اگر محصولاتی با نیاز آبی متفاوت در نزدیکی رشد کنند، به آنها نیاز است. سوپاپ ها، شمع ها، گیره ها، واشرها و سایر لوازم جانبی برای تسهیل نصب و بهره برداری مورد نیاز است.

نصب سیستم نوار تیپ آبیاری  اسان است . هر کارگر غیر ماهر می تواند به صورت دستی نصب و اجرای نوار تیپ آبیاری را انجام دهد. برنامه ریزی لازم است با ترسیم نقشه تقریبی محل را بر اساس میزان آب مصرفی تقسیم کرد. نقشه باید با توجه به ویژگی های زیر به چند قسمت با رنگ های مختلف تقسیم شود:

هنجارهای مصرف آب توجه به گیاهان با تقاضای زیاد، متوسط​​و کم. مناطق ایزوله با نور مستقیم خورشید و سایه باید تعیین شود. در عین نیاز آبیاری گیاه، سطح تبخیر نیز باید در نظر گرفته شود. انواع خاک ها، در صورتی که سایت بر روی خاک هایی با انواع مختلف واقع شده باشد. طراحی لوله در این طرح اعمال می شود: لوله توزیع می تواند 60 متر طول داشته باشد، اگر آب به مرکز لوله اصلی تامین شود، طول تا 200 متر امکان پذیر است، لوله های جانبی به آن متصل می شوند. در صورت نیاز به چندین خط توزیع، با استفاده از اتصالات به لوله های جانبی متصل می شوند. خط اصلی در تمام طول سایت یا کل محیط اجرا می شود. یک روش نصب نوار تیپ ابیاری با استفاده از  سوکت مستقیم می باشد. . در اینجا لوله اصلی محل را به دو قسمت تقسیم می کند و آب از دو طرف به ردیف های محصول می رسد. برای میدان های بزرگ که طول قسمت اصلی سیستم بیشتر از فیلم است، استفاده از فشار ضروری است.

نصب نوار تیپ آبیاری :

شیلنگ تامین آب اصلی منبع آب را قطع کنید، شیر آب را باز کنید، منبع آب و نورا تیپ آبیاری را از طریق یک اتصال لغزنده وصل کنید. خطوط قطره را همانطور که در نظر گرفته شده وصل کنید. برای جلوگیری از نشتی، تمام اتصالات را با نوار تفلون بپیچید. نصب سه طرفه (اختیاری) با نصب سه طرفه می توان از یک خروجی حتی پس از اتمام نصب سیستم آبیاری استفاده کرد. تمام تجهیزات از طریق یک سوکت اتصال سه طرفه به یکدیگر متصل می شوند، در حالی که می توان از دیگری برای اتصال نورا تیپ آبیاری  یا شیر برای سایر نیازها استفاده کرد. تنظیم تایمر (اختیاری) یک تایمر برای آبیاری خودکار مورد نیاز است، به شما امکان می دهد منبع آب را در یک زمان خاص روشن کنید. برای جلوگیری از ورود آب آلوده به آب آشامیدنی یک شیر چک نصب کنید. دریچه های ضد سیفون هنگام نصب در بالادست شیرهای دیگر کار نمی کنند و برای اکثر سیستم های قطره ای مناسب نیستند. فیلتر را نصب کنید. خط لوله توزیع به راحتی با زنگ زدگی، مواد معدنی و ذرات معلق مسدود می شود. دقت فیلتراسیون باید 100 میکرون باشد. اتصال نصب نوار تیپ آبیاری با استفاده از ابزار مخصوص لوله ها را به طول مورد نیاز ببرید. با استفاده از کانکتورها، به رگولاتور فشار یا خطوط جانبی متصل شده، روی سطح سایت قرار دهید. یک شیر کنترل در جلوی هر خط چکه اضافه کنید تا فشار را تنظیم کنید، یک خط مشخص را خاموش کنید. خطوط سقوط را با تکیه گاه های چسبانده شده به زمین ثابت کنید. در انتهای هر خط چکه یک درپوش انتهایی یا شیر چک نصب کنید. در صورت نیاز بعداً، شیر به شما امکان می دهد سیستم قطره ای را گسترش دهید. آب را روشن کنید، عملکرد سیستم را بررسی کنید. می توانید یک کیت آماده برای استفاده که شامل تمام اجزای فوق می باشد خریداری کنید.

این بدان معنی است که سیستم آبیاری قطره ای در مزرعه ما به طور مشروط به سه زیر سیستم (با توجه به تعداد گیاهان رشد یافته) تقسیم می شود. آبیاری قطره برای آبیاری زمینهای کشت گوجه فرنگی برای دو ردیف دوتایی 100 متری دو نوار 100 متری لازم است. آبیاری قطره ای  با استفاده از نوار تیپ آبیاری نتایج عالی در هنگام کار با محصولاتی مانند سیب زمینی، پیاز و هندوانه می دهد. به طور کامل در گلخانه ها و هنگام رشد انگور نیز می توان از آنها استفاده نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با نوار تیپ آبیاری به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد