اسکرابر

۱۵ بازديد

اسکرابر چیست؟ موارد استفاده از اسکرابر چیست؟

این مقاله در مورد دستگاه کنترل آلودگی یا همان اسکرابر است. همچنین هدف از به کارگیری اسکرابر و موارد کاربرد اسکرابر به تفصیل شرح داده شده است. امید است این مقاله مفید فایده واقع گردد. گروه صنعتی گایپ گستر قصد دارد تا با تولید اسکرابر با بالاترین کیفیت و قیمت در کشور به کاهش آلودگی های محود در هوا واتمسفر کمک کند.  

سیستم‌های اسکرابر (مانند اسکرابرهای شیمیایی، اسکرابرهای گاز) گروه متنوعی از دستگاه‌های کنترل آلودگی هوا هستند که می‌توانند برای حذف برخی ذرات و/یا گازها از جریان‌های اگزوز صنعتی استفاده شوند. دودهای حاصل از ماشین آلات صنعتی و یا حتی فعالیتهای احتراقی دودزا همواره مقادیر بالایی از دی اکسید کربن را تولید می کنند که تهدید جدی برای زندگی  و سلامت بشر و لایه اوزون به شمار می رود.  اولین اسکرابر هوا برای حذف دی اکسید کربن از هوای یک زیردریایی اولیه به نام Ictíneo I طراحی شد، این نوع کاربرد از اسکرابر امروزه نیز یکی از اهداف به کار بستن اسکرابرها می باشد. به طور سنتی، اصطلاح "اسکرابر" به دستگاه های کنترل آلودگی اشاره می کند که از مایع برای شستشوی آلاینده های ناخواسته از جریان گاز استفاده می کنند. اخیراً اصطلاح اسکرابر برای توصیف سیستم هایی استفاده می شود که یک معرف یا دوغاب خشک را به یک جریان کثیف اگزوز برای "شستشو" گازهای اسیدی تزریق می کنند. اسکرابرها یکی از ابزار و تجهیزات اولیه ای هستند که انتشار گازها به ویژه گازهای اسیدی را کنترل می کنند. اسکرابرها همچنین می توانند برای بازیابی گرما از گازهای داغ توسط تراکم دودکش استفاده شوند . اسکرابر با نام دیگر برج کنترل آلودگی نیز در بین مشتریان و کاربران شناخته می شود. آنها همچنین برای برای کنترل آلودگی ناشی از جریان های بالا در فرآیندهای خورشیدی، PV یا LED استفاده می شوند.

روش های مختلفی برای حذف ترکیبات سمی یا خورنده از گازهای خروجی و خنثی کردن آن وجود دارد. استفاده از اسکرابر تنها یک روش کنترل کننده گازهای سمی موجود در هوا می باشد.

در ادامه سعی شده است تا درباره عناوین زیر صبحت شود و دانش لازم درباره روش های کنترل آلودگی خروجی از اگزوزهای صنعتی را برای شما ارایه دهیم.

1          احتراق

2          شستشوی مرطوب

3         شستشوی خشک

4          جاذب

5          حذف جیوه

6          محصولات زائد اسکرابر

7          انتشار باکتری ها

8         اسکرابر روی کشتی ها

احتراق :

احتراق گاهی اوقات علت اصلی تولید گازهای مضر خروجی ازاگزوزها است، اما در بسیاری از موارد، اگر دما به اندازه کافی بالا باشد و اکسیژن کافی در دسترس باشد، ممکن است از احتراق برای تمیز کردن گازهای خروجی نیز استفاده شود.

شستشوی مرطوب با استفاده از اسکرابر :

گازهای خروجی حاصل از احتراق ممکن است حاوی مواد و گازها و عناصر آلوده کننده از قبیل دی اکسید کربن ، مونو کسید کربن و ...باشند که برای محیط زیست و لایه اوزون مضر تلقی می شوند و اسکرابر ممکن است آنها را حذف یا خنثی کند. اسکرابر مرطوب برای تمیز کردن هوا ، گازهای حاصل از احتراق سوختهای فسیلی یا سایر گازها از آلاینده های مختلف و ذرات گرد و غبار استفاده می شود. شستشوی مرطوب از طریق تماس ترکیبات هدف یا ذرات معلق با محلول شستشو عمل می کند. محلول ها ممکن است به سادگی آب (برای گرد و غبار) یا محلول های تعریف شده با فرمول شیمیایی خاص باشند که به طور خاص ترکیبات خاصی را مورد هدف قرار می دهند.

گاز خروجی فرآیندی همچنین می تواند حاوی گازهای سمی و/یا خورنده محلول در آب مانند اسید هیدروکلریک (HCl) یا آمونیاک (NH 3 ) باشد. اینها را می توان به خوبی با یک اسکرابر مرطوب جدا کرد. راندمان حذف آلاینده ها با افزایش زمان ماندگاری در اسکرابر یا افزایش سطح محلول اسکرابر با استفاده از نازل اسپری یا توسط برج های بسته بندی شده یا آسپیراتور بهبود می یابد. اگر گاز به به بالا فرستاده شود، اسکرابرهای مرطوب ممکن است نسبت آب موجود در گاز را افزایش دهند و در نتیجه یک ستون پشته قابل مشاهده ایجاد شود.

اسکرابرهای مرطوب همچنین می توانند برای بازیابی گرما از گازهای داغ توسط تعبیه دودکش استفاده شوند . در این حالت که اسکرابر متراکم نامیده می شود، آب از تخلیه اسکرابر از طریق یک خنک کننده به نازل های بالای اسکرابر منتقل می شود. گاز داغ وارد اسکرابر در پایین می شود. اگر دمای گاز بالاتر از نقطه شبنم آب باشد ، ابتدا با تبخیر قطرات آب سرد می شود. خنک شدن بیشتر باعث متراکم شدن بخارات آب می شود و به مقدار آب در گردش می افزاید.

چگالش آب مقادیر قابل توجهی گرمای دمای پایین را به دلیل ارزش بالای گرمای نهان ویژه تبخیر آب آزاد می کند (بیش از 2 گیگاژول (560 کیلووات ساعت) در هر تن آب  )، که می تواند توسط کولر برای اهداف گرمایش منطقه ای مورد استفاده قرار گیرد . آب تغلیظ شده اضافی باید به طور مداوم از آب در گردش خارج شود.

اسکرابر خشک / شستشوی خشک :

یک سیستم اسکرابر خشک یا نیمه خشک، بر خلاف اسکرابر مرطوب ، جریان گاز دودکش را که در حال تصفیه است با رطوبت اشباع نمی کند. در برخی موارد هیچ رطوبتی اضافه نمی شود، در حالی که در برخی دیگر تنها مقدار رطوبتی که می تواند بدون متراکم شدن در گاز دودکش تبخیر شود، اضافه می شود. بنابراین، اسکرابرهای خشک عموماً نیازی به لوله بخار پشته ای یا مدیریت/دفع فاضلاب ندارند. سیستم‌های اسکرابر شستشوی خشک برای حذف گازهای اسیدی (مانند SO 2 و HCl ) عمدتاً خروجی از منابع احتراق استفاده می‌شوند.

انواع مختلفی از اسکرابرهای خشک یا نیمه خشک وجود دارد. با این حال، همه از دو بخش یا دستگاه اصلی تشکیل شده اند: یک دستگاه برای وارد کردن مواد جاذب گاز اسیدی به جریان گاز و یک دستگاه کنترل ذرات برای حذف محصولات واکنش.

اسکرابر خشک یا همان سیستم های شستشوی خشک را می توان به عنوان انژکتورهای جاذب خشک (DSIs) یا به عنوان جاذب خشک کن اسپری (SDAs) طبقه بندی کرد. به جاذب های اسپری خشک کن اسکرابر نیمه خشک یا اسپری خشک کن نیز می گویند.

سیستم های شستشوی خشک اغلب برای حذف گازهای بد بو و خورنده خروجی از عملیات تصفیه خانه فاضلاب استفاده می شود. محیط مورد استفاده معمولاً از یک ترکیب آلومینا فعال آغشته به مواد برای کنترل گازهای خاص مانند سولفید هیدروژن استفاده می کنند. می توان ملهای مختلف اسکرابر خشک را با هم ترکیب کردتا طیف وسیعی از حذف سایر ترکیبات بدبو مانند متیل مرکاپتان ها، آلدئیدها ، ترکیبات آلی فرار ، دی متیل سولفید و دی متیل دی سولفید را ارائه دهد.

 

تزریق جاذب خشک شامل افزودن یک ماده قلیایی (معمولا آهک هیدراته ، خاکستر سودا یا بی کربنات سدیم ) به جریان گاز برای واکنش با گازهای اسیدی است . جاذب را می توان مستقیماً به چندین مکان مختلف تزریق کرد: فرآیند احتراق، مجاری گاز دودکش (در جلوی دستگاه کنترل ذرات)، یا یک محفظه واکنش باز (در صورت وجود). گازهای اسیدی با جاذب های قلیایی واکنش داده و نمک های جامد تشکیل می دهند که در داخل دستگاه کنترل ذرات حذف می شوند. این سیستم های ساده فقط می توانند گاز اسیدی محدودی را (SO 2و HCl) حذف کنند و راندمان حذف کمتری دارند. راندمان جمع آوری بالاتر را می توان با افزایش رطوبت گاز دودکش (یعنی خنک سازی با استفاده از اسپری آب) به دست آورد. از اسکرابرهای  خشک یا نیمه خشک برای حذف گازها و ذرات حاصل از احتراق زباله های پزشکی  و احتراق زباله های شهری استفاده می گردد. در جاذب های اسپری خشک کن ، گازهای دودکش وارد یک برج جاذب (خشک کن) می شوند که در آنجا گازها با یک دوغاب قلیایی ریز اتمیزه شده در تماس هستند . گازهای اسیدی توسط مخلوط دوغاب جذب شده و واکنش نشان می دهند تا نمک های جامد را تشکیل دهند که توسط دستگاه کنترل ذرات حذف می شوند. از گرمای گاز دودکش برای تبخیر تمام قطرات آب استفاده می شود و یک گاز دودکش غیراشباع برای خروج از برج جاذب باقی می ماند. اسپری خشک کن ها قادر به دستیابی به راندمان حذف گاز اسیدی بالا (80+%) هستند. این دستگاه ها در بویلرهای صنعتی و تاسیساتی و زباله سوزهای شهری مورد استفاده قرار گرفته اند .

استفاده از مواد پودر های جاذب برای حذف آلودگی های موجود در هوا :

بسیاری از مواد شیمیایی را می توان از گازهای خروجی نیز با استفاده از مواد جاذب حذف کرد. گاز دودکش از یک کارتریج عبور می کند که با یک یا چند ماده جاذب پر شده است و با خواص شیمیایی اجزای حذف شده سازگار شده است. این نوع اسکرابر گاهی اوقات اسکرابر خشک نیز نامیده می شود. ماده جاذب باید پس از اشباع شدن سطح آن تعویض شود. توجه: جذب یک پدیده سطحی است، جذب کل ماده را شامل می شود. به عنوان مثال: کربن فعال یک جاذب، که برای جذب ترکیبات بدبو استفاده می شود.

حذف جیوه  توسط اسکرابر مرطوب :

جیوه یک عنصر بسیار سمی است که معمولا در زغال سنگ و زباله های شهری یافت می شود. اسکرابرهای مرطوب فقط برای حذف گونه های جیوه محلول مانند جیوه اکسید شده، Hg 2+ موثر هستند. بخار جیوه در شکل عنصری آن، جیوه 0 ، در دوغاب اسکرابر نامحلول است و حذف نمی شود. بنابراین، فرآیند اضافی تبدیل جیوه 0 برای تکمیل جذب جیوه مورد نیاز است. معمولا برای این منظور هالوژن به گاز دودکش اضافه می شود. نوع زغال سنگ سوزانده شده و همچنین وجود یک واحد احیای کاتالیزوری انتخابی، هر دو بر نسبت عنصری به جیوه اکسید شده در گاز دودکش و در نتیجه میزان حذف جیوه تأثیر می‌گذارند.

یک مطالعه نشان داده شد که برخی از اسکرابرهای جیوه ای نصب شده در نیروگاه های زغال سنگ به طور ناخواسته انتشار PAH (هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای) را نیز جذب می کنند.جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با اسکرابر به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد